Köpvillkor Webshop

Order

 

Jag har problem med att lägga en order på Gerdaste.se, hur gör jag?

Var uppmärksam så att ni fyllt i alla fält med korrekta uppgifter. Alla fält som är markerade med en stjärna kräver att ni fyller i dessa korrekt.
Ni väljer själva om ni vill betala med ert bankkort direkt på vår sida, eller om ni vill hämta ut era varor mot postförskott. Om ni väljer postförskott så betalar ni hos ert närmsta postombud när ni hämtar ut varorna, observera att postförskott kostar 40 kr extra, den summan läggs på när ni hämtar ut era varor. Ni kan ange olika information och Leveransadresser genom att kryssa ur rutan ”Skicka till min adress”. Observera att detta endast är relevant när ni vill att vi skickar varorna till någon annan än den som betalar. I vanliga fall skall rutan ”Skicka till min adress” vara ikryssad.

Se till att alla uppgifter är korrekt ifyllda.

Jag vill slippa fylla i mina uppgifter varje gång jag handlar.

I framtiden kommer vår hemsida att ha stöd för inloggning. Detta innebär ett nytt sätt för dig att skapa ett konto på vår hemsida. Vi lagrar dina adressuppgifter och på detta sätt kommer det gå ännu smidigare för dig att beställa Kaffe & Te från oss.

 

Hur går jag tillväga för att beställa något från Gerdaste.se?

Ni beställer era saker själv på Gerdaste.se. Detta gör ni genom att klicka på knappen ”köp” vid en produkt, då läggs den i din varukorg. Varukorgen finner ni längst upp till vänster på webshop-sidan. Om du ska beställa kaffe från oss, glöm inte bort att välja malning eller hela kaffebönor, detta gör ni till vänster om varje kaffeprodukt. Från kundvagnen kan ni sedan klicka er vidare till kassan där ni fyller era uppgifter och genomför köpet.
Vi accepterar vanliga bankkort, VISA & Mastercard.
Det går även utmärkt att handla mot postförskott. 40kr i extraavgift tillkommer för detta val.

Vad kostar frakten? 

Med Posten (Standardfrakt) kostar frakten enligt tabellen nedan:

0 – 300g : 62:-SEK

301 – 800g : 79:-SEK

801 – 1700g – : 110:-SEK

1701 – 2000g-: 168:- SEK

Alla betalningsalternativ som vi erbjuder på Gerdaste.se är säkra, och all hantering av era uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå.

Hur kan jag få reda på status på min order?

När vi har tagit emot er order får ni en orderbekräftelse av oss via e-post.
Därefter skickas er order inom 1-3 arbetsdagar och ni kan – om ni meddelar oss, få ert sändningsnummer hos Posten för att spåra er order.

 

Är alla priser på Gerdaste.se inklusive moms och frakt?

Priserna på våra produkter anges i svenska kronor och inkluderar alltid moms. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på webbplatsen utan föregående avisering.
Priset för frakten läggs till på er order i slutsteget när ni slutför er order.

 

Hur fungerar säkerheten på Gerdaste.se?

När ni betalar med kort från vår hemsida länkas ni vidare till vår samarbetspartner PayEx. PayEx är en mycket välkänd och trygg betalningslösning. Vi garanterar att de kortuppgifter ni använder för att genomföra ert köp hos Gerdaste.se ej är synbara för oss eller någon annan på internet. Betalningen sker strikt mellan dig och PayEx.
När ni gör er beställning hos oss uppger Ni era personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer, och godkänner samtidigt att vi sparar och använder dessa för att fullfölja våra åtaganden mot er som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi har med er via telefon eller e-post, för att kunna ge er bästa service och följa upp dina ärenden.

Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har ni rätt att få den information som vi har registrerat om er. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan ni begära att den ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall oss på order@gerdaste.se. Vi kommer aldrig att lämna ut dina personuppgifter till tredje part.

 

Betalningssätt/fakturafrågor

 

Vilket betalningssätt använder vi?

Kortbetalning med Visa eller MasterCard  i sammarbete med PayEx.
När ni betalar med kort skickas ni vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos PayEx, där ni tryggt fyller i era kortuppgifter och genomför betalningen direkt. Betalning sker på PayEx sida som är inlänkad till Gerdaste.se.
Gerdaste.se hanterar inte era kortuppgifter. Gerdaste.se har inte tillgång eller möjlighet att se era kortuppgifter utan det hanteras säkert och krypterat av PayEx via ett inlänkat fönster på vår sida.

 

Hur betalar jag med mitt kort?

När ni valt ut de produkter ni vill handla, klickat er vidare till kassan och fyllt i era uppgifter så väljer ni PayEx.
Ni länkas nu över till PayEX säkra betalningsserver.
Välj typ av kreditkort (Visa, Maestro, Mastercard), ange kortnummer, kortinnehavarens namn, giltighetsdatum & slutligen er CVC-kod (står alltid på baksidan av kortet).

En kontroll görs att kortuppgifterna stämmer samt att det finns pengar på kontot. Pengarna reserveras på ert konto.


Frågor/kontakt/öppettider

 

Kontaktar ni mig som kund om en vara är slutsåld?

Vi kontakter alltid er först via e-post, därefter ringer vi er. Om en vara eller produkt är slut i lager, ringer vi och informerar er. Vi skickar aldrig en order som inte är komplett eller i delar, utan först efter att vi fått kontakt med er så skickar vi er order.

 

Jag saknar viss information om en specifik produkt, var får jag tag i det?

Kontakta oss via e-post eller telefon så ska vi försöka hjälpa er. Alternativt kan informationen finnas på tillverkarens egen webbplats. För mått, storlek eller mer exakt lagersaldo, vänligen kontakta oss via telefon på 070-817 59 41 eller order@gerdaste.se.

 

Har ni även en riktig butik?

Vi har fem butiker, två i Kalmar, en i Halmstad, en i Kristianstad och en i Växjö. Vi skickar nästan alla våra leveranser från butiken i Växjö och lagersaldot är reglerat efter samtliga butiker.

 

Vilka öppettider har ni?

Vår kundtjänst är öppen under samma öppettider som butiken i Kalmar.
Vardagar: 10:00-18:00. Lördagar: 10:00-15:00. Telefon: 070-817 59 41

Vår mailadress order@gerdaste.se kan du givetvis vända dig till dygnet runt.

 

 Leverans

 

Levererar ni utanför Sverige?

Vi levererar endast till Sverige i nuläget, hör av er vid frågor.

 

Vad har ni för leveranstid?

I normala fall packar och skickar vi er vara samma dag eller senast 24 timmar efter vi mottog er order och levererar inom 3-5 arbetsdagar med Early Bird.

Om en vara är slutsåld eller om vårt lagersaldo visat fel och vi måste kontakta er för eventuella ändringar i er order kan det ta längre tid. Ni blir alltid kontaktad av oss i förväg gällande statusändringar på er order.

 

Kan jag välja en annan leveransadress än min folkbokföringsadress?

Ja, det går utmärkt att leverera till en annan adress, kryssa ur rutan ”Skicka till min adress” och fyll i den adress ni önskar få er order skickad till i Leveransadress.

 

Kan jag hämta min vara själv i era butiker?

Ja det går utmärkt att hämta er order i alla våra butiker, ni anger detta i rutan ”Ordernoteringar”. Observera att lagersaldot är reglerat efter alla våra butiker och att den vara ni har beställt kan vara slut i den butik ni önskar hämta beställning i.

Då tillkommer det ingen frakt. Under förutsättning att ni väljer postförskott som betalningsalternativ.

Varor som beställs för avhämtning i butik ligger klara för avhämtning tidigast kl 14:00 dagen efter.
Om er order inte är hämtad inom 10 dagar från er beställningsdag, makuleras er order och ni får placera den igen för att kunna hämta ut den i den butik du önskar.
Självklart försöker vi alltid att kontakta er innan er order makuleras.

 

Vad händer om min leverans blir försenad?

Vårt lager på hemsidan är reglerat efter våra butikers lager. Ibland händer det att samma vara som säljs på hemsidan, säljs samtidigt i butiken och därför kan lagersaldot på hemsidan vara något missvisande. Det kan medföra att en vara ni har beställt kan vara slut och kommer åter i lager någon dag senare.

Vi kan alltså inte garantera att din beställning kommer fram till en viss dag.
Om leveransproblem uppstår blir ni omedelbart meddelad.
Ni som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja er beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.
Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

 

Vad gör jag om min produkt är transportskadad vid ankomsten?

Eventuella transportskador som uppstår måste anmälas till Gedaste.se inom 7 arbetsdagar från det tillfälle då ni tog emot leveransen. Därför är det viktigt att ni inspekterar era produkter direkt efter mottagandet, och för att vi skall kunna handlägga ärendet måste emballaget sparas för besiktning. Anmälan görs till kundtjänst på telefonnummer 070-817 59 41 eller via e-post, order@gerdaste.se

 

 Garanti/ångerrätt/försäkring

 

Kan jag ångra min order?

Du har möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen.
Dock gäller inte ångerrätten livsmedel, till exempel men inte uteslutande: te, kaffe eller marmelad. Detta är enligt Livsmedelsverkets regler för hantering av livsmedel.
Vid en retur betalar vi tillbaka hela beloppet för era varor. Fraktavgiften återbetalas ej.
Om en vara är defekt, trasig eller vid felleverans återbetalar Gerdaste.se hela beloppet inklusive frakt och returfrakt.
Ni måste alltid kontakta oss först, innan ni returnerar en vara. Om Gerdaste.se ska betala returfrakten kommer vi skicka retursedlar till er, vilka ni klistrar på och lämnar in till närmaste ombud för retur till oss.

 

Vem betalar returfrakten?

Ni får själv betala returfrakten om ni ångrar eller vill returnera en vara (OBS! gäller ej livsmedel så som Te, Kaffe, delikatesser, dessa får ej returneras). Gerdaste.se kan inte hållas betalningsskyldig för returfrakt om ni ångrar er order.
Om Gerdaste.se – mot all förmodan – skickat en felaktig eller fel vara betalar vi returfrakten.
Ni måste alltid kontakta Gerdaste.se innan ni returnerar en vara, eller vill kräva returfrakt. Gerdaste.se återbetalar inte returfrakt som ni betalt, utan ni måste kontakta oss först och vi skickar retursedlar till er ,vilka ni klistar på ert paket och lämnar in till närmaste ombud.

Om cookies | Hemsida av Internetavdelningen